ملايرپرس | malayerpress.com



بزرگ‌ترين سرمايه ملاير منابع انساني آن است
كد مطلب : 4637

به گزارش ملایر پرس به نقل از همدان پیام، ملایر از دیرباز بزرگان بنام و سرشناسی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، پزشکی، ورزشی، هنری، و... در دامان خود پرورانده است. دولتمردان به‌نام ملايري پيش از انقلاب دستي بر آتش سياست داشته‌اند كه از آنها مي‌توان به مهندس مظاهری- وزیر نفت ایران در دوران پهلوی، مهندس محمد مظهری - معاون اداری و پارلمانی وزارت آب و برق و استاندار استان بنادر جنوب هرمزگان، هاشم ملک مدنی - نايب‌رئیس مجلس شورای ملی در چند دوره، احمد ناظمی - استاندار کرمانشاهان در ۱۳۵۷، وزیر، مشاور و معاون پارلمانی نخست‌وزیر ایران، معاون وزارت دادگستری و معاون مستشاری دیوان‌عالی کشور در قبل از انقلاب، دکتر مظفر- وزیر پیشین آموزش و پرورش، مهندس حسن صائبی - نماینده ملایر در ۴ دوره مجلس شورای ملی تا بهمن‌ماه ۱۳۵۷ و مهندس ماشاءا... عبدلی- معاون وزیر نفت در دولت خاتمی اشاره كرد و اين روند تا به امروز ادامه داشته است و امروزه در دولت يازدهم نيز بزرگ‌مردان ملايري همچون سيد كاظم میرولد - معاون سیاسی وزیر کشور، ریاست سابق هیأت مدیره بانک پاسارگاد و ریاست دیوان محاسبات کشور در دوره پنجم مجلس، نمایندگی مردم ملایر در مجلس و همچنین استانداری ایلام اشاره نمود، مهندس حمیدرضا عراقی ديگر سياستمدار ملايري كه در دولت روحاني به عنوان معاون وزیر نفت در امور گاز و مدیرعامل جدید شرکت ملی گاز ايران معرفي گرديده، امین‌حسین رحیمی به عنوان رئیس دیوان محاسبات كشور كه سابق بر اين در دوره هشتم مجلس، نماینده اين شهرستان بوده و بعد از آن به عنوان دادستان دیوان محاسبات فعالیت کرده است، دكتر احمد احمدي - عضو فعال و مؤثر شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دكتر وحيد احمدي - معاون پژوهش و فناوری سرپرست وزارت علوم با سوابقي چون رياست بخش مهندسی برق دانشگاه تربیت مدرس، عضويت در هیأت امنای پژوهشکده میکروالکترونیک، كیومرث هاشمی - مدیرکل حوزه وزارتی وزارت ورزش و جوانان در دولت يازدهم و پیش از این به عنوان معاون قهرمانی و حرفه‌ای سازمان تربیت بدنی و همچنین در دولت دهم در سمت معاون تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد.
علاوه بر بزرگان سياست در عرصه علم و دانش نيز مي‌توان به پروفسور محمد حیدری ملایری اختر فیزیکدان ایرانی، پروفسور سعید شاملو بنیانگذار روانشناسی بالینی ايران، پروفسور هوشنگ راستان جراح قلب و عروق و راستان اشاره نمود. ملايري‌ها در ورزش قهرماني نيز نام‌آوراني المپيكي چون مسعود مصطفي جوكار و صادق گودرزي را معرفي كرده است.
در حوزه فرهنگ و مذهب و امور خيريه نيز ده‌ها چهره سرشناس و زبانزد خاص و عام تنها تعدادي از هزاران چهره شاخص ديار پرآوازه ملاير هستند. مردان و زنان نامداري كه در جاي جاي اين مرز و بوم براي اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و ايران عزيز شبانه‌روز در تلاشند.

براي بهره‌مندي بيشتر از ظرفيت سرمایه‌های انسانی ملایر براي توسعه بيشتر شهرستان به همت تعدادي از دلسوزان اين شهرستان و با تشكلي به نام «مؤسسه خيريه ياوران ملاير» جلسه‌اي در صبح روز سوم آبان‌ماه برگزار شد. حسينيه قمر بني‌هاشم تهران ميزبان چندي از نخبگان و مسئولان شهرستان ملاير بود كه در عرصه‌هاي مختلف سياسي، علمي و اجتماعي در كشور فعاليت داشته و دارند تا از تجربيات بزرگان عرصه علم و سياست در راه توسعه، پيشرفت و رفع مشكلات ملاير كه با داشتن استعدادهاي انساني و منابع طبيعي قابل توجه در زمينه‌هاي مختلف به جايگاه شايسته خود نرسيده است، بهره ببرند و بدين طريق بتوانند به صورت منسجم گام بردارند؛ چرا كه هر يك از آنها به طور پراكنده در جاي جاي كشور مستقر شده‌اند و شايد به دليل مشغله فراوان و دوري از زادگاه از حال و هواي امروز شهر كم‌خبر بوده و اين محفل دوستانه فرصت مناسبي بود براي برداشتن قدم‌هاي مؤثر در توسعه شهرستان ملاير.
در اين مراسم از بزرگان كشور چون كاظم اكرمي - وزير سابق آموزش و پرورش، دکتر احمد احمدی - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی  اكبر تركان - مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصاد و سردار رويانيان - مدير عامل باشگاه پرسپوليس حضور داشتند.
مشاور رئيس‌جمهوري: بزرگ‌ترين سرمايه ملاير منابع انساني آن است
مشاور رئیس‌جمهور در اين مراسم بزرگترين سرمايه ملاير را منابع انساني آن عنوان كرد و گفت: زماني كه از توسعه صحبت مي‌كنيم در برخي شهرها از منابع طبيعي ياد مي‌شود و در برخي ديگر منابع پولي و مالي، اما در شهري مانند ملاير طبق آمار داده شده با داشتن بيش از 1000 نخبه شاخص در كشور از منابع انساني استفاده مي‌شود. پس براي توسعه و پيشرفت آن بايد به اين منبع متكي شد.
اکبر تركان گفت: زماني به خاطر توليد انگور در ملاير به دنبال شيمي شهر در ملاير بوديم تا از انگور به عنوان زنجيره اصلي در صنعت شيميايي بهره‌مند شويم؛ اما علي‌رغم اين امكانات و محوريت ملاير در تلاقي خطوط گاز، برق، جاده و ريل بايد به دنبال يك شهري با بهره‌مندي از اين امكانات و منابع غني نيروي انساني باشيم.
وي در ادامه جلسه با اشاره به فرصت حضور نخبگان و افراد شاخص ملايري به ارائه گزارشي از عملكرد دولت در چند ماه اخير پرداخت و افزود: در اولين گام، دولت به بازنگري بودجه 92 پرداخته است و به دليل اينكه بودجه غير واقعي بوده است بودجه اصلاح شد و به مجلس رفت و در حال حاضر در مرحله پاياني دستور و ابلاغ قرار دارد.
تركان افزود: گام بعدي، بررسي هدفمندي يارانه‌ها بوده است كه متأسفانه اين موضوع در چارچوب قانون اجرا نشده است و منابع يارانه‌اي كه تا به حال در بين خانواده‌ها توزيع شده است از درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها نبوده ، بلكه بخش عمده‌اي از آن استقراض از سيستم بانكي و برداشت از ساير فعاليت‌ها بوده است.
مشاور رئيس‌جمهور اظهار داشت: بخشي از يارانه كه بايد طبق قانون پرداخت مي‌شده، 50 درصد سهم خانواده‌ها، 30 درصد سهم بنگاه‌هاي توليدي و 20 درصد به بودجه عمراني اختصاص داشته كه 100 درصد صرف خانوارها شده است و تقريباً 2 برابر مقداري كه از درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها بوده است، توزيع شده است.
تركان اذعان داشت: نتيجه اين عملكرد اشتباه، افزايش حجم نقدينگي در جامعه و افزايش تورم مي‌باشد كه باعث شده قانون هدفمندي يارانه‌ها به هدفش نرسد و در حال حاضر اصلاح اين روند كار آساني نمي‌باشد، چراكه درگير يك جريان عظيم اجتماعي هستيم.
وي تشريح كرد: از يك سو نمي‌توان مردم را قانع كرد تا پولي كه تا بحال دريافت كرده‌اند واقعي نبوده است و از اين پس بايد بخشي از مردم آن را دريافت نكنند و از سويي ديگر اگر بخواهيم اين روند را ادامه دهيم براي پرداخت بايد از جاهاي ديگر پول برداشت كنيم كه اين كار درستي نیست.
 مشاور رئیس‌جمهور با اشاره به اينكه اين موضوع تبديل به يك معضل شده است افزود: مجلس پيشنهاد اصلاح اين قانون را داده است به نحوي كه با درآمدها برابري كند كه معناي آن 38 درصد افزايش قيمت فراورده‌هاي سوختي مي‌باشد كه اگر از ابتداي سال انجام مي‌گرفت، بلامانع بود اما در حال حاضر دولت جديد با اميدي كه به مردم داده است نمي‌تواند اين كار را انجام دهد. اما تنها در اين صورت است كه درآمدها با پرداخت‌ها آن هم فقط سهم خانوارها برابر خواهد شد.
تركان در خصوص بودجه  هم گفت: در بودجه 93، دولت بلاتكليف است چراكه درآمد حاصل از صادرات نفت از 100 ميليارد دلار به 30 ميليارد دلار رسيده ولي هزينه‌ها تغييري نكرده است؛ يعني به ازاي تحريم‌هايي كه اتفاق افتاده است رفتار صرفه‌جويانه‌اي براي كاهش هزينه‌ها صورت نگرفته است.
دبير شوراي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي اذعان داشت: زماني كه نقدينگي بالا مي‌رود يعني حجم پول 7 برابر مي‌شود. که در این صورت يا بايد حجم توليدات ملي 7 برابر شود يا قيمت كالاها 7 برابر افزايش يابد؛ به طوري كه مجموع ارزش توليدات ملي با مجموع توان خريد مردم برابري نمايد.
وي تصريح كرد: براي اينكه اين برابري اتفاق بيفتد بايد رشدهايي داشته باشيم. به عنوان مثال رشد اقتصادي 20 درصد در سال باشد كه در طي 8 سال 700 درصد شود اين باعث مي‌شود قيمت‌ها ثابت بماند؛ اما اگر رشد 7 برابر نشود چيز ديگري بايد تغيير يابد تا ارزش عرضه كل با ارزش تقاضاي كل برابري كند.
تركان با اشاره به اينكه تورم سال قبل 39 درصد مي‌باشد افزود: سطح عمومي قيمت‌ها تا امروز 5 برابر نسبت به سال 83 بالا رفته است يعني 500 درصد سطح قيمت‌ها نسبت به سال 83 بالا رفته است و امسال دولت درتلاش است تا پايان سال، تورم را به 35 درصد برساند يعني سطح عمومي قيمت‌هاي امسال نسبت به سال گذشته 35 درصد بالا مي‌رود.
وي درخصوص درآمدهاي عمومي دولت گفت: در حال حاضر تصميمي براي افزايش وجود ندارد و اگر فشارهاي تحريم كم شود مي‌توانيم پول نفتي را كه مي‌فروشيم بگيريم كه در اين خصوص نيز فعلاً مقداري از پول نفت فروخته شده را نمي‌توانيم بگيريم.
مشاور رئيس‌جمهور به تحريم‌ها اشاره كرد و افزود: متأسفانه هنوز هيچ نشانه‌اي دال بر كاهش فشارهاي تحريمي نيست و همه گفتگوهايي كه صورت گرفته است در جهت اين بوده است كه بتوانيم از فشارها بكاهيم اما كساني كه اين بلا را سر كشور آورده‌اند سنگ‌اندازي مي‌كنند تا موفقيت حاصل نشود.
تركان با اشاره به اينكه در حال حاضر 3 ميليون و 500 هزار نفر بيكار در كشور وجود دارد تصريح كرد: متأسفانه هنوز نتوانسته‌ايم براي آنها كاري انجام دهيم فقط تلاش مي‌كنيم اين آمار افزايش پيدا نكند و اشتغال فعلي را حفظ كنيم. تركان با اشاره به اينكه در حال حاضر در سطح جامعه ماشين‌هاي يك ميلياردي ديده مي‌شود، افزود: ما مخالف اين اتفاق نيستيم اما زماني كه درصد بالايي از جامعه با فقر استخوان خرد كرده‌اند از مشاهده اين امر درد بيشتري را تحمل مي‌كنند در زمان جنگ چون تفاوت‌ها كم بود و همه در یک اندازه در مشکلات دیگر بودند تحمل شرايط براي مردم آسان‌تر بود.
وي در خصوص مسئوليت خود در منطقه آزاد اذعان داشت: اگر بخواهيم ايران 1404 را بسازيم بايد ابتدا آن را در يك جغرافياي كوچك پياده‌سازي كنيم تا اگر موفق شديم در درس جغرافياي بزرگتري عملي كنيم. 7 منطقه ويژه اقتصادي شناسايي شده است كه شامل قشم، چابهار، اروند، سرخس، ماكو و انزلي مي‌باشد.
تركان تصريح كرد: در زندگي شخصي انسان ايران 1404 بايد داراي راستگويي وفاداري و امانتداري وجود داشته باشد و براي رسيدن به اين هدف بايد رفتار بيروني را اصلاح نماييم.
ايجاد رابطه مؤثر و كارآمد بين همشهريان ملايري و ظرفيت‌هاي آنها
مؤسسه خيرين ياوران ملاير با هدف ايجاد رابطه مؤثر و كارآمد بين تمامي همشهريان و ظرفيت‌هاي آنها جهت كسب و ارائه هرگونه كمك به توسعه شهر و شهروندان و مشكلات مردم شكل گرفته است.
يكي از اعضاي مؤسس ياوران ملاير در خصوص شكل‌گيري اين مؤسسه گفت: با توجه به اينكه شهرستان ملاير به لحاظ داشتن نخبگان، افراد توانمند و كارآمد، نيروهاي تحصيلكرده و آماده به كار، منابع طبيعي و اقليمي، زمين‌هاي كشاورزي و باغات انگور، صنعت‌هاي شاخصي چون مبل و منبت و مروار داراي توانمندي‌هاي زيادي مي‌باشد، طي جلسات برگزار شده به اين نتيجه رسيديم كه نبودن ارتباط بين نخبگان و بزرگان شهرستان كمبودي است كه مانع استفاده از ظرفيت‌هاي موجود مي‌شود.
عليرضا رضايي اظهار داشت: اين مسأله يك حلقه مفقوده بود كه انجمن ياوران ملاير درصدد برقراري آن برآمد و به همت كميته امداد امام خميني(ره) و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و افراد خير در شهرستان نهايتاً تصميم گرفته شد ارتباط بين توانمندي‌ها و استعدادهاي شهرستان كه همانند واگني مي‌باشد برقرار شود.
مديرعامل مجمع خيرين ياوران ملاير اذعان داشت: در چند ماه گذشته گام اول را برداشته در حالي كه مسير هموار نبود اما به لطف خدا و همت مسئولان شهرستان و نظر مثبت فرماندار ويژه شهر و كارشناس مسئولان مردم نهاد مؤسسه ياوران ملاير شكل گرفت و تا چند روز آينده مجوز قانوني آن صادر خواهد شد.
وي با مخاطب قرار دادن نخبگان و بزرگان ملايري اظهار داشت: حال كه با رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و ژرف‌انديش‌ی‌هاي رئيس‌جمهور بارقه‌هاي اميد در كشور شكل گرفته است و با انتخاب مديراني شايسته و توانمند كه نشان‌دهنده تدبيرهاي دولت تدبير و اميد است و حضور دولتمردان ملاير در دولت كه هميشه در كنار شهر و همشهريان بوده و هستند و تلاش‌هاي صادقانه و قابل تقدير را نسبت به ملاير داشته‌اند، انتظار و توقع مردم ملاير نيز از ايشان بالا رفته و مشغله و مسئوليت‌هاي فراوان اين بزرگان همشهريان را در كم‌توجهي به خانواده ملاير قانع نمي‌كند.
رضايي در ادامه افزود: اگر افراد صاحب منصب در هر ماه كمتر از 2 ساعت براي همشهريان خود وقت بگذارند و جلسات به طور مرتب برگزار شود ما نيز مشكلات و معضلات شهرستان را جمع‌آوري كرده و از آنها كمك فكري و هدايت‌هاي لازم را دريافت مي‌كنيم.
وي در ادامه خطاب به همشهريان مقيم تهران گفت: شما بخشي از وجود ملاير هستيد و جدايي بين شما و ملاير به وجود نخواهد آمد اگر هر دو طرف كمك كنيم ارتباط بيشتري برقرار خواهد شد و موفق‌تر عمل خواهد شد.
رضايي استفاده از صنايع توليد شده در شهرستان را يكي از موارد كمك به اقتصاد و شكوفايي شهرستان عنوان كرد و تصريح كرد: به عنوان نمونه استفاده ملايري‌ها از صنعت مبل و منبتي كه در كشور حرف اول را ميزند مي‌تواند باعث رشد اين صنعت در شهرستان شود و صرفه اقتصادي براي خريداران خواهد داشت.
عضو هيأت علمي دانشگاه مازندران و رئيس مؤسسه مازيار نور نيز در خصوص يكي از كارهاي مهمي كه مؤسسه مي‌تواند انجام دهد گفت: معرفي الگوهاي فرهنگي و علمي ملاير به نسل جوان اولين قدمي است كه مؤسسه بايد بردارد تا نسل جوان احساس هويت كند.
دكتر احمد رضايي تصريح كرد: اگر موفق شويم افرادي كه با داشتن توانايي در كشور در حال فعاليت هستند و متأسفانه همشهريان اطلاعي از آنها ندارند را معرفي نماييم. بخشي از وظيفه خود را انجام داده‌ايم و مي‌توانيم بستري فراهم كرده كه ملاير در كدام بخش توسعه مي‌تواند رشد نمايد.
وي با اشاره به اينكه شهرستان ملاير از لحاظ جغرافيايي بين دو قطب صنعتي (همدان و اراك) قرار گرفته است اذعان داشت: اين مسأله و افتتاح راه مواصلاتي جنوب در اين منطقه باعث شده است تا ملاير در يك فرصت جغرافياي قرار گيرد كه با شناسايي و معرفي پتانسيل‌هاي فعال به شهرستان مي‌توان به اين نكته توجه كرد كه آيا در اين شرايط مي‌توان به صنعتي شدن ملاير فكر كرد؟ آيا ملاير به صنعت خاصي نياز دارد؟
رضايي در پايان اظهار داشت: اگر در ماه يك روز از وقت خود را براي شهر صرف كنيم رضاي خدا را خواهد داشت و اگر كارمان به سياست‌زدگي نرود پيشرفت بهتري خواهد داشت.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي نیز در اين جلسه گفت: خدا را سپاس كه شهرستان ملاير شهر فرهنگي و نمونه‌اي ميباشد و از لحاظ استعدادها شايد كم‌نظير باشد و نداشتن امكانات فرصتي است تا اين استعدادها شكوفا شود كه بايد هرچه بيشتر از انها استفاده كرد.
دكتر احمد احمدي افزود: ملاير محيط بسيار خوبي است و نيروهايي دارد كه بايد تلاش كنيم اين نيروها را به هم نزديك كرده و با مديريت خوب و ياري خداوند موفق خواهيد شد.
گفتني است مجري مراسم نقي رضايي بازرس مجمع خيرين ياوران ملاير و حسابرس سازمان حسابرسي كشور نقش هماهنگ‌كننده مراسم نيز در بين صحبت‌هاي ميهمانان از اهداف و برنامه‌هاي اين جلسه و چشم‌انداز آتي مطالبي را عنوان نمود که به جهت اختصار نامه مکتوب وی در داخل متن درج گردید.

حاشيه‌هاي مراسم
■ در اين مراسم جاي خالي برخي از اعضاي انجمن ملايري‌هاي مقيم تهران به چشم مي‌خورد كه شايد انتظار مي‌رفت با كنار هم قرار گرفتن در اين مراسم بتوانند به پيشبرد جلسه كمك كنند كه برخي از آنان نماينده‌هاي خود را فرستاده بودند و مشغله كاري و نبودن در داخل كشور را دليل غيبت خود عنوان كرده بودند و برخي نيز با توجه به ارسال دعوتنامه حضور نداشتند.
■ حضور كوتاه سردار رويانيان مديرعامل باشگاه پرسپوليس در اين مراسم در شرايطي كه نمايندگان فعلي شهرستان در مجلس شوراي اسلامي و گذشته از غايبين بزرگ مراسم كه شايد مهمترين ميزبانان همشهريان خود از ملاير ‌بودند كه تنها براي اين جلسه رنج سفر كوتاه را متحمل شده بودند از موارد قابل توجه بود.





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :