ملايرپرس | malayerpress.com



تهدیدهای ساواک و غسل شهدای انقلاب به روایت عکاس ملایری
كد مطلب : 4815

به گزارش ملایر پرس به نقل از تسنیم، در ۳۵ سال گذشته وقایع مختلفی در ایران اسلامی رخ داد که فرصت و انگیزه ای برای علاقمندان عرصه عکاسی و فیلمبرداری ایجاد کند تا آن وقایع را در ذهن مردم ثبت کنند .شاید خیلی ‎ ها هنوز ندانند که تعدادی از عکس روزهای آغازین انقلاب در شهرستان ملایر را علی محمدی گرفته است .

علی محمدی اظهار کرد: متولد سال ۱۳۳۱ در ملایر هستم و از سال ۴۹ عکاسی را شروع کردم و در سالهای ۵۰ و ۵۱ با روزنامه جام جم در تهران همکاری داشتم.

وی افزود: آن روزها در ملایر مردم با امام خمینی (ره) آشنا نبودند و من نیز ایشان را نمی شناختم تا اینکه سال ۱۳۵۵ حجت الاسلام گلستانه که از نجف آمدند، عکسی از حضرت امام (ره) را آورد و از من خواست تا عکس او را کنار عکس امام قرار دهم.

این عکاس انقلاب با بیان اینکه شروع آشنایی من با شخصیت حضرت امام خمینی (ره) از آن روز بود، گفت: سال ۵۶ که کم کم تظاهرات مردم ملایر نیز به اوج خود رسید، یکی از بستگان ما که روحانی ساکن قم بود، هر بار که به ملایر می آمد، بسته ای باخود همراه داشت که در منزل ما می گذاشت، روزی از او پرسیدم در این بسته ها که از قم می ‎ آوری چیست؟ پاسخ داد: اعلامیه ها و عکس‌ها و نوارهای سخنان حضرت امام است.

وی  گفت: با اوج گیری تظاهرات مردم ملایر، از عکسی که حجت الاسلام گلستانه به من داده بود، ۱۰۰۰ عدد چاپ کرده و در اختیار مردم قرار دادم.

محمدی با اشاره به اینکه به جرات می توانم بگویم آغاز آشنایی مردم ملایر با حضرت امام خمینی (ره) از عکس‌هایی بود که چاپ کردم، تصریح کرد: در نخستین تظاهرات به دلیل علاقه زیاد به عکاسی، شروع به عکس گرفتن از تظاهرکنندگان کردم.

وی با بیان اینکه نخستین بار تظاهرکنندگان مانع عکس گرفتن من شدند، افزود: آنها تصور می کردند که من از مأموران ساواک هستم و می خواهم با گرفتن عکس از تظاهرکنندگان آنها را شناسایی و دستگیر کنم.

این عکاس روزهای انقلاب اظهار کرد: یکی از دوستانم که سالها من را می شناخت، بامردم صحبت کرد و چند نفر را به عنوان محافظ اطراف من گذاشت تا به راحتی بتوانم عکس بگیرم.

وی بیان کرد:  در سال ۵۷ که اوج تظاهرات مردم ملایر بود و عکس ‎ ها و فیلم زیادی از مردم گرفته بودم، عده ای از ماموران ساواک با لباس شخصی در بین مردم بودند، که پس از پایان راهپیمایی وقتی مردم متفرق شدند، به سراغ من آمدند و تمام فیلم ‎ ها و عکس‎هایم را گرفتند و دوربینم را شکستند.

محمدی بیان کرد: بعدازظهر همان روز دوباره به مغازه ام آمدند و تمامی عکس هایی که از تظاهرات مردم تهران و ملایر گرفته بودم را جمع کردند و گفتند باید تعهد بدهی که دیگر عکس نمی گیری وگرنه تو را اعدام می کنیم.

وی با بیان اینکه به آنها اعلام کردم که اگر می خواهید مرا اعدام کنید همین جا بکشید، چون عکاسی شغل من است و آن را ادامه می دهم، افزود: یکی از مأموران که من را می شناخت آنها را راضی کرد که کاری به من نداشته باشند و بروند.

این عکاس ملایری با اشاره به اینکه افرادی مثل من که مشغول عکاسی از تظاهرات بود و سخنرانان و رهبران انقلاب مثل آیت الله میرشاهولد بسیار در معرض خطر بودیم، اما به کار خود ادامه می ‎ دادیم، گفت: دوباره دوربینی کم قیمت خریدم و از تظاهرات روزهای بعد عکس گرفتم.

وی به تیراندازی مقابل شهربانی که سبب شهادت ۷ نفر از شهروندان ملایری شد اشاره کرد و افزود: آن روز نیز از آن صحنه ‎ ها عکس و فیلم گرفتم و روز بعد در مراسم تشییع شهدا شرکت کرده و از لحظه غسل دادن آنها نیز عکس گرفته و فیلمبرداری کردم، اما مدتها بعد خانواده شهدا از من خواستند که تمامی عکس و فیلم‌ها را به آنها تحویل دهم.

محمدی به ۸ سال دفاع مقدس اشاره کرد و بیان کرد: بیش از ۱۵۰ نفر از رزمندگان که در جنگ به شهادت رسیدند پیش من آمدند و خواستند تا از آنها عکسی برای حجله شهادتشان بگیرم.

 وی گفت: تا دوسال پیش عکس ‎ ها و فیلم ‎ های آن ایام را پیش خود نگه داشتم و بالاخره فیلم ها را به صدا و سیمای مرکز همدان و عکسها را در اختیار شهرداری قرار دادم تا آنها را به نمایش بگذارند.

این عکاس ملایری با بیان اینکه رهبری امام خمینی (ره) و حمایت و همراهی مردم، انقلاب را به پیروزی رساند، خاطرنشان کرد: انقلاب های مصر، لیبی، بحرین و غیره چون پشتوانه ای به نام ولایت نداشته اند، به ثمر نرسیدند.

وی افزود: امروز نیز جوانان ما با کسب علم و حضور در عرصه های مختلف ایران را در جهان سربلند کرده اند.





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :