ملايرپرس | malayerpress.com



آیت الله فاضلیان که بود؟
كد مطلب : 5956

به گزارش ملایر پرس به نقل از تسنیم، آیت‌الله سید رضا فاضلیان که 5  آبان ماه امسال در سن 92 سالگی و براثر بیماری دار فانی را وداع گفت، عالم مجاهدی است که در سال 1361 با حکم امام خمینی(ره) به‌عنوان امام‌جمعه ملایر منصوب‌شده بود، به مدت 34 سال به‌عنوان امام‌جمعه ملایر در این شهرستان فعالیت داشت و درنهایت در شهریورماه سال 95 نیز از این مسئولیت کناره‌گیری کرد.

آیت‌الله سید رضا فاضلیان در سال 1307 هجری شمسی در محله شالبافان شهر همدان دیده به جهان گشود. جدّ پدری ایشان آقا سید محمود فاضل بود که سلسله جلیل‌القدر فاضلیان به ایشان منسوب است و جدّ مادری ایشان آقا سید علی رضوی است که ایشان نیز از علمای زمان خود بود. پدر بزرگوار ایشان مرحوم سید باقر است که جواز عمامه را از آیت‌الله‌العظمی نائینی و نیز آیت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی گرفته بود.

این شخصیت برجسته دینی از یاران صدیق امام خمینی(ره) به شمار آمده است و برای اعتلای انقلاب اسلامی در استان همدان زحمات فراوانی را متقبل شد.

این عالم جلیل‌القدر در دوران دفاع مقدس در عرصه جمع‌آوری کمک و پشتیبانی از رزمندگان جبهه حق، بسیج و اعزام رزمندگان به جبهه‌ها و حضور در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیز نقشی مؤثر و محوری ایفا کرد.

 محمدجواد بیات از شاگردان این عالم ربانی در گفت‌وگو با تسنیم با تشریح فعالیت این عالم انقلابی و اقدام وی برای تأسیس مکتب انصار الحجّة اظهار داشت: در آغازین روزهای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی وقتی گروهک‌های ملحد و ضدانقلاب دست خود را در برابر خیل عظیم امت اسلامی خالی دیدند شروع به سم‌پاشی و سهم خواهی  از انقلاب نوپای اسلامی کردند.

این گروه‌ها گاه با تبلیغات، اغفال جوانان، هیاهوی سیاسی و زمانی نیز با ترور و ایجاد رعب و وحشت بین توده مردم از هر فرصتی به بهانه آزادی بیان و قلم در عرصه فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی جولان می‌دادند.

وی افزود: این گروه‌های انحرافی ظرفیت‌ها را سنجیده و با تشکیل مراکز فرهنگی- تبلیغی به اشاعه فرهنگ مارکسیسم، لنینیسم با هر نام و عنوان مانند پیکار، دموکرات، کومله، چریک‌های فدایی خلق اکثریت و اقلیت، حزب توده، مجاهدین خلق می‌پرداختند تا شاید بتوان در این رهگذر جایگاهی را تصاحب و سهمی را کسب نمایند.

این مبارز همدانی  با اشاره به اینکه این گروه‌های انحرافی در این معادله و چینش پازل، فرمول را خطا محاسبه کرده بودند، بیان کرد: محله قدیمی نظر بیک در شهر همدان با اصالت، نجابت و اعتقادات عمیق مردم در باورهای دینی و انقلابی در نهضت امام خمینی قدس سره الشریف یکی از مناطقی بود که عوامل ضدانقلاب برای رسیدن به اهداف شوم خود آنجا را محور قرار داده و با ایجاد دفتر در بازارچه نظر بیک قصد داشتند در تبلیغ آشکار مبانی نظری کفر و الحاد، جذب افراد ناآگاه و خوش‌خدمتی به‌نظام کمونیستی شرق و امپریالیسم غرب در عالم توهم و خیال باطل گام شیطانی بردارند.

وی عنوان کرد: حضرت آیت‌الله سید رضا فاضلیان بااطلاع از این خبر و مطالعه ایده پوچ وابستگان به بلوک شرق و غرب ضمن مشورت با حضرت آیت‌الله حاج شیخ هادی تألُّهی که هر دو متولد محل و از افتخارات حوزه و روحانیت بوده و هستند چون دژی محکم در مقابل آنان قد علم کرده و با برافراشتن  پرچم حفظ دین در پرتو مهدویت و اعتماد به جوانان محله،  به تأسیس مکتب انصار الحجّة  اقدام کردند و این‌گونه کهن مسجد نظربیک را سنگر فعالیت‌های خود علیه این جریان‌های انحرافی قرار دادند.

بیات با بیان اینکه  مرحوم آیت‌الله فاضلیان با ارشاد، هدایت و تفویض مسئولیت و تقسیم‌کار بین جوانان متدین و انقلابی منطقه، مدیریت تنویر افکار عمومی را به عهده گرفت و به افشای توطئه و اغواگری گروهک‌ها پرداخت، مطرح کرد: این عالم جلیل‌القدر در طول یک دهه فعالیت مستمر بین سال‌های 58 تا 68  در مکتب انصار الحجّة، علاوه بر مبارزه و فعالیت فرهنگی در  برابر گروه‌های معاند، برچیدن بساط آنان و تطهیر منطقه از وجود منحوسشان، با حفظ ماهیت مذهبی و انقلابی گری محله توانست در تشویق، ترغیب و تهییج جوانان برای حضور در میادین نبرد در رویارویی با استکبار جهانی به سرکردگی رژیم بعث عراق نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

وی اظهار داشت: پس از پذیرش قطعنامه 598 به دلیل بازسازی و مرمت بنای تاریخی مسجد از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، مکان مکتب انصار الحجّة با موافقت آیت‌الله فاضلیان به فضای مسجد افزوده و امور این موسسه به پایگاه مقاومت بسیج  شهیدان حمید، مجید و مهدی بیات سپرده شد که همچنان این مرکز فعال بوده و از خیرات و برکات آن، جامعه اسلامی برخوردار است.

شاگرد آیت‌الله فاضلیان تصریح کرد: لازم است این اقدام مهم نیز در فهرست مجاهدت‌های خاموش و فعالیت‌های مؤثر آیت‌الله فاضلیان در کارنامه درخشان ایشان ثبت گردد موضوعی که  تاکنون بدان کمتر توجه شده است.

وی بیان کرد: در یاد دارم که جوانان برگرد وجود آیت‌الله فاضلیان جمع می‌شدند تا از معنویت، زهد، تقوا، عرفان، دیانت و مواضع سیاسی وی کسب فیض کنند ایشان نیز باحوصله و شرح صدر پاسخگوی  سؤالات و ابهامات آنان بود.

بیات بابیان اینکه آیت‌الله فاضلیان در تقویت ریشه‌های اعتقادی و سیاسی اعضای مکتب مانند معلمی دلسوز و فداکار از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کرد، افزود:  تعلیم و تربیت صحیح ایشان با سبک زندگی ایرانی اسلامی، شاگردانی را پرورش داد که بر اساس آخرین آمار به‌دست‌آمده علاوه بر حضور دائم اعضای مکتب انصار الحجّة در جبهه‌های جنگ تحمیلی و خدمات عام‌المنفعه در خدمت بدون منت و کمک مؤمنانه به مردم،  نزدیک به 120 نفر از مرتبطان مکتب که در محله نظر بیک و اطراف آنکه از انفاس قدسی وی کسب فیض کردند به درجه رفیع شهادت نائل آمدند که می‌توان به چهره نام‌آشنا، معلم شهید علی‌محمد صباغ زاده مسئول اجرائی مکتب انصار الحجّة که در درس‌هایی از قرآن  با معرفی استاد قرائتی معروف شد، اشاره کرد.

وی تصریح کرد: حقیقتی که در پیام گهربار رهبر معظم انقلاب اسلامی در ارتحال این عالم وارسته و روحانی برجسته آمده است مؤید مطلبی است که بیان شد. این روحانی انقلابی و مردمی، در همه دوره‌های حساس انقلاب و دفاع مقدس، همچون پدری مهربان جوان‌های مجاهد و فداکار را انگیزه و امید می‌بخشید و کانون‌های تحرک مردمی را گرم نگاه می‌داشت.

 این مبارز همدانی اظهار داشت: این عالم انقلابی در جایگاه امامت جمعه چه در همدان و چه در ملایر نیز در جایگاه یک عالم دینی مقبول و محبوب مردم، همواره متصدی ارشاد و هدایت آنان بود. من با شناخت بیش از چهار دهه از عارف فاضل حضرت آیت‌الله فاضلیان معتقدم وی بر اساس دریافت‌های اسلامی خود همیشه درحرکت‌های اجتماعی و مبارزات سیاسی پیشتاز بود چراکه وی حلقه ذکر عارفان و دعای سحر مناجاتیان حوزه و روحانیت را درک کرده و در خلسه حضورش آرزویی جز بندگی ندید.

 





نظر شما
* نام و نام خانوادگی :
پست الکترونیک :
* متن :